söndag 12 oktober 2008

Skolstart

Så, nu bröts äntligen mönstret med två inlägg i månaden!

Målade min första tavla på duk igår efter att ha inspirerats av både Gabe på Penny-Arcade och av min lägenhetspolare Nils som båda har börjat måla. De använder sig dock av akryl medan jag körde med gouche-färger som jag hittade i mitt skrivbord igår. Motivet är IG-88 och den är tänkt som en present åt min bror som är Star Wars fantast, vilket satte en del press på mig att den skulle bli bra. Det syns att det är den första jag gör men jag är ändå ganska nöjd och det var roligt att göra den!



Work in progress, ursäkta blixten!


Färdig!


I helbild


Referensbild ur Star Wars: the roleplaying game


Den senaste tiden har varit hektisk pga omställningen till regelbunden studietid men har samtidigt varit otroligt kul och jag trivs på skolan. Nedan följer lite info om vad vi har fått göra än så länge.

Som jag redan har nämnt började jag i september på The Game Academy MMÖ, en KY-utbildning inriktad på grafik och programmering för spel. Hittills har kursen "Klassisk konst" ledd av Stevens Henri (som bland annat har jobbat med SOFE tidigare) dominerat undervisningen för oss grafiker. Vi har även påbörjat vårt första spelprojekt som är relativt enkelt för både grafiker och programmerare, att utveckla ett textbaserat äventyrsspel med illustrationer.

Klassiks konst är en relativt kort kurs vars mål är att ge baskunskaper i teckning och hittills har undervisningen varit fokuserad på anatomi. Studietakten är ganska hög och det är inte ovanligt att vi ägnar uppåt sex-sju timmar per dag åt praktiska övningar vilket snabbt visar resultat.

I vanliga fall har vi två dagar per veckan utan schemalagda lektioner då vi är fria att ägna oss åt de saker som vi tycker att vi behöver bli starkare i. Skolan har av denna anledning ett videotek från Gnomon som är schysta att sitta med under självstudierna. Jag kan även rekommendera Andrew Loomis böcker som går att ladda ner gratis som pdf:er på nätet, även om det kan krävas lite letande. Speciellt "Figure drawing for all its worth" (länken leder till en inscannad version som går att läsa online) innehåller massvis av bra tips för att teckna människokroppen.

Eftersom den tar upp det mesta av min tid och numera är en central del av mitt liv så kommer bloggen i fortsättningen att i alla fall delvis handla om undervisningen. Jag hoppas att det kan vara intressant för folk som är intresserade av spelutveckling, speciellt för dem som är intresserade av att söka in nästa år!

Jag gör mitt bästa för att uppdatera er med vad som händer och om det är någonting speciellt ni undrar över, tveka inte att lämna en kommentar här eller maila mig på m4tte0@hotmail.com

Inga kommentarer: