tisdag 5 augusti 2008

Unreal Level Byggande

Har hålls på en del med unrealEd - först i form av det supergamla UnrealEngine2 Editor som följde med på en CD med den utmärkta boken Game Level Design av Ed Byrne och sedan med unrealEd3 som följer med UT2004. Läste igenom den korta tutorialen som finns i boken och har spenderat de senaste dagarna (mycket av dem i alla fall) på www.3dbuzz.com och www.leveldesign.nu som har ett par riktigt bra instruktionsfilmer om olika steg i ban-byggandet.


200708 Yes, så det började med ett ensamt rum för ett tag sedan... ett par lampor och en stol och det var allt...

Sedan lärde jag mig lite mer, mycket tack vare 3dbuzz och genom att pilla runt med editorn på egen hand.



030808 Den här banan blev rätt kuslig och sugestiv pga det sporadiska ljuset. Nya saker på den var terräng, vatten och statiska meshar (modeller hämtade från Maya). Sista bilden till häger är tagen under vatten...








050808 Yes, och här är jag då i dag. Jag har börjat fixa in banan som jag jobbar på i spelet så att jag faktiskt kan spela mot botar på den. Det är mycket roligare än att bara ströva runt på en stor tom bana. Jag har fixat in fler meshar i spelet, lägg märet till bron som dyker upp på flera av bilderna ovan. Kvar att fixa med är såklart en hel del grejer - skulle bland annat vara kul att få in fordon på kartan. Har ännu inte hittat någon bra grundlig beskrivning för hur det går till så om någon vet så får ni gärna lämna en kommentar eller länk här!

Tills nästa gång.

Inga kommentarer: