måndag 16 mars 2009

Shot em up!

I dag fick vi vårt nya spelprojekt. Det handlar om att göra ett shottEmUp den här gången. Det går att modifiera projektet rätt mycket beroende på vilken sorts spel det är man vill göra, men vi har två kriterier som måste uppfyllas.

1. Det skall gå att påverka världen som man befinner sig i. Det kan tex. vara möjligt att ha sönder objekt i världen och liknande saker.

2. Det skall gå att påverka hur spelar avataren interagerar med världen. Det kan tex. vara att spelarens figur skall kunna få nya krafter och/eller förändras utseendemässigt.

Vi lämnade in det andra spelprojektet igår - det var ett click and play äventyr i en isometrisk värld. Det handlade om en liten flicka som blir strandsatt på en ö full av djur som kan prata. Det riktar sig till barn, vilket man kanske kan utröna av beskrivningen. Jag tycker personligen att det blev ganska bra. Det var bra träning om inte annat - mitt första spel med grafik på riktigt!

Vi har haft en föreläsning med Nicklas och Kostas, som är programmerar- och grafikerlärare respektive. De pratade om att arbeta efter Agilemetoden och att använda Use cases för att planera sitt spel.

Agile metoden går ut på att man gör sitt projekt i itterationer där man börjar med en stor skiss av spelet som kommer att undergå förändring i olika steg under produktionen. Det ska gå att spela en del av spelet hyffsat snabbt och sedan polerar man upp allt efter hand.

Use cases handlar om att stukturera upp sitt spel efter vad spelaren (User) kommer att uppleva medan den spelar spelet. Här är ett exempel som vi fick:

Du är i en isometrisk värld. I rummet du befinner dig i finns en Kvinna, en hund och en tårta. Om du trycker på muspilarna flyttas kvinnan.
Om du placerar pekaren över hunden och klickar kommer det upp en dialogruta.
Tårtan går inte att interagera med ännu.

Sedan delar man upp de saker som behöver göras mellan grafiker och programmerare.

Från exemplet ovan kan man tex. få ut uppgifter för programmerare som:
Att kunna flytta objekt med piltangenterna (Kvinnan)
Att kunna klicka på objekt (Hunden)
Popup fönster (dialogrutan)

För grafikerna kan dessa arbetsuppgifter plockas ut ur Use caset:
Gör sprites för Kvinnan, hunden och tårtan.
Gör en bakgrundsbild.
Gör en enkel animation för kvinnan när hon går i en riktning.
Gör en bakgrund till popupfönstret.