söndag 20 juli 2008

Fine Steel Shiv

Tänkte släga upp ett par bilder på min första vapenmod till Oblivion som jag gjorde för ett tag seda. Jag upptäkte att en NPC i fängelset anföll mig om hans celldörr var öppen och jag försökte fly - utan att spoila allt för mycket så handlar det om en vakt som har hamnat i fängelse, därför är han fortfarande fientlig mot kriminella - ironiskt nog kan man tycka eftersom att han sitter i samma fängelse. Efter en hård men jämn knytnävsmatch i fängelset bestämde jag mig därför att göra saker lite mer intresant och gömma ett gäng sk. "shivar" (hemmagjorda knivar) i cellerna.

Här är ett par bilder ur spelet. Shiven är egenligen en återanvänd matknivsmodell från Oblivion som har fått fungera som ett vapen, därav den lite udda fattningen. Vertygen jag använde var samma som i mitt tidigare inlägg om stolen - se här


Lägg märket till namnet - det är en fin shiv


Kanske inte världens mest ergonomiska kniv...


Ett misslyckat försök att överraska fångvaktaren

torsdag 17 juli 2008


Läge sedan jag skrev här så det känns som om det är dags. Har varit bortrest ett par veckor och kom hem igår. I morse satte jag mig äntligen med UnrealEd som följde med en av böckerna som jag lånat på biblan här i malmö - Game Level Design av Ed Byrne (adressen till hans site är http://www.silverhand.net/the_biz).

Kan rekomendera boken varmt! Den tar inte bara upp rent praktiska saker om level-design utan berör många intressanta områden, som tex. hur det är att jobba på spelbolag och vilket tempo man håller. Intressant!

I alla fall så följde UnrealEd med på en CD tillsamman med en testverion av UnrealEngine. Fantastiskt kul att komma in i och trevligt att lära sig nya saker. Det ska gå att ladda ner alla nödvändiga filer från http://udn.epicgames.com/. Där skall det även finnas tutorials och likanande som kan vara bra att ha om man inte har boken att läsa ur.


Tog inga bilder på UnrealEd fixandet, lägger upp det senare så kanske resultatet är roligare att se på. Har även pillat runt med skellet och leder i Maya - roligt och utmanande, men inga bilder av det heller. Däremot satt jag uppe tills nyligen och gjord en modell av en Python revolver - mest för att träna på att modellera utifrån 2D grafik (det var ett foto från början) men också för att ha någonting att lägga in i UnrealEd leveln.



Resultatet - finns en del detaljer att slipa på men jag är ändå nöjd eftersom att det inte tog så lång tid.

Bilden som jag jobbade efter - hade gärna haft bilder ovanifrån och framifrån, men man kan inte få allt. Var ganska lätt att höfta ändå.


Tills nästa gång!